Memperkenalkan Diri & Seseorang (Orang Lain)

Bagaimana Memperkenalkan Diri Anda Dan Orang Lain

Hola! Nama saya.. Siapa nama anda?

¡Hola! ¿Qué tal? Saya berharap agar anda sentiasa dalam keadaan sihat sejahtera disamping kerja atau tugasan seharian. ¿Qué estás haciendo ahora?

Nota: ¿Qué estás haciendo ahora? --> Apa yang anda lakukan sekarang? (formal)
          ¿Qué haces? --> Buat apa (informal)

Kembali bersama saya sekali lagi dalam tutorial Bahasa Sepanyol. Post saya pada hari ini adalah tentang bagaimana untuk memperkenalkan diri sendiri (Presentarse uno mismo) dan memperkenalkan seseorang (Presentar a alguien).

Presentarse Uno Mismo


¿Quién eres?
¿Quién es usted?

Siapakah anda?

Bagaimana untuk memperkenalkan diri? Anda boleh memperkenalkan diri kepada orang lain seperti berikut;

Yo soy … --> Saya …
Mi nombre es … --> Nama saya …
Me llamo … --> Nama saya …

Yo soy español / española atau malasio / malasia àKewarganegaraan
Yo soy de Espana / Malaysia --> Negara mana?

Vivio en … (Saya tinggal di …)

Tengo veinte años … Umur saya 20 tahun…[Topik NOMBOR akan dibincangkan pada post akan datang]


Presentar A Alguien


Ésta (f) / Éste (m) --> This [Singular]
Éstas (f) / Éstos (m) --> These [Plural]

Ejemplo (singular):
1.    Ésta es Maria --> Ini ialah Maria
2.    Éste es Fernando --> Ini ialah Fernando

Ejemplo (plural):
1.    Éstas son Maria y Emily --> Ini adalah Maria dan Emily
2.    Éstos son Frijolito y Pedro --> Ini adalah Frijolito dan Pedro
3.    Éstos son Maria y Pedro --> Ini adalah Maria dan Pedro

Contoh-contoh ayat lain;
Memperkenal Seseorang Kepada Orang Lain


Tambahan:


          ¿Cómo se deletrea tu nombre? --> Bagaimana mengeja nama anda?

      ¿Cómo se escribe tu nombre? --> Bagaimana menulis nama anda?
 

Sekian saja post untuk kali ini. Post berikutnya saya akan mengajar anda tentang Nombor dan Hari-hari Dalam Seminggu. 

Sila tinggalkan komen di bawah atau sila ke page contact jika terdapat sebarang kemusykilan atau pertanyan lanjut mengenai topik kita ini.

Sampai berjumpa lagi.

Hasta luego!

Postingan terkait:

Belum ada tanggapan untuk "Memperkenalkan Diri & Seseorang (Orang Lain)"

Post a Comment